Pielgrzymka Śladami Św. Pawła

Mówi się, że Ziemia Święta to Piąta Ewangelia, i wiele osób pielgrzymujących do Jerozolimy to potwierdza. Coś z tego klimatu ma pielgrzymka do miejsc, gdzie głosił Chrystusa św. Paweł. Są to głównie tereny dzisiejszej Grecji. O tej działalności, o tych miejscach trudów ewangelizacji Apostoła Narodów słyszymy bardzo często na Mszy Świętej odczytując Jego Listy. Z naszej Parafii w dniach 29 IX do 8 X została zorganizowana pielgrzymka śladami Św. Pawła.

Relacja z pielgrzymki:

Nasze pielgrzymowanie rozpoczęliśmy od mszy świętej odprawionej nad ranem w naszej świątyni parafialnej. Umocnieni ruszyliśmy w daleką drogę przez Słowację, Węgry, Serbię, Macedonię aż do Grecji. Pierwszym miejscem zwiedzania była Kawalia dawniej znana jako Neapoli – to miasto portowe było pierwszym miejscem na kontynencie europejskim gdzie św. Paweł postawił swoją stopę i rozpoczął swoją działalność misyjną. Tego samego dnia odwiedziliśmy Filippii. To pierwsze miasto w Grecji związane z działalnością Św. Pawła. Tu też święty ochrzcił pierwszą kobietę w Europie – Lidię. W tym wyjątkowym miejscu uczestniczyliśmy we mszy świętej, gdzie Duch Święty w powiewie wiatru nie dał o sobie zapomnieć. Zwiedziliśmy ruiny agory, bazyliki oraz więzienia w którym osadzony był Św. Paweł.

W kolejnym dniu zobaczyliśmy piękne Meteory. To drugie po Świętej Górze Athos najważniejsze centrum prawosławnego monastycyzmu w Grecji oraz zabytek wpisany na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO umieszczone na skałach zawieszonych między niebem a ziemią. Wieczorem dotarliśmy do Koryntu. To kolejne miejsce związane ze Św. Pawłem. Widzieliśmy ruiny starożytnego miasta oraz miejsce gdzie Apostoł miał przemawiać do mieszkańców miasta. Któż z nas nie zna Listu św. Pawła do Koryntian o miłości? W tym też miejscu pielgrzymi mieli okazje po raz kolejny go usłyszeć. Korynt to również znane miejsce z Kanału Korynckiego (fenomen stworzony przez człowieka) łączący Morze Egejskie z Morzem Jońskim. Kanał oddziela półwysep Peloponez od głównej części Grecji, czyniąc go faktycznie wyspą. Na wyspie zwiedziliśmy Mykeny – grób legendarnego króla Agamemnona oraz cytadele mykeńską. Udaliśmy się również z wizytą do antycznego teatru w Epidauros oraz świątyni Asklepiosa. Nasze zwiedzanie zakończyła wizyta w uroczym miasteczku Napflio. Nieliczni odważni udali się do największej twierdzy w Grecji. Po przebyciu około tysiąca schodów do góry, mogli podziwiać wspaniałe widoki na morze. Pozostali pielgrzymi spacerowali po urokliwych uliczkach miasta.

Kolejny dzień to zwiedzanie Aten, gdzie zobaczyliśmy najważniejsze zabytki. Akropol z Partenonem, Erechtejon podtrzymywany przez piękne Kariatydy, świątynie Nike, teatr Dionizosa, świątynie Zeusa Olimpijskiego, łuk cesarza Hadriana oddzielający Ateny greckie od rzymskich, a także Stadion Panatenajski – miejsce pierwszych nowożytnych igrzysk olimpijskich w 1896 r. Udaliśmy się na spacer przez Aeropag, Agorę, Plakę. Naszej uwadze nie mogło umknąć zmiana warty na placu Syntagma z parlamentem, dawnym pałacem królewskim z Grobem Nieznanego Żołnierza.

W czasie trudy pielgrzymowania nie mogło zabraknąć dnia wypoczynku nad morzem. Każdy cieszył się pięknym słońcem i wrócił do domu chodź z odrobiną opalenizny.

W drodze powrotnej ostatnim miastem zwiedzania były Saloniki – drugie co do wielkości miasto Grecji. Podczas spaceru promenadą nadmorską zobaczyliśmy Rotundę, Białą Wieżę, Łuk Galeriusza, pomnik Aleksandra Wielkiego.

Składamy dzięki Bożej Opatrzności za szczęśliwą tak daleką podróż. Księdzu Proboszczowi za trud zorganizowania po raz kolejny pielgrzymki oraz Księdzu Krzysztofowi Franczakowi za opiekę duchową w drodze, za codzienne Msze Święte, modlitwę i wiele życzliwych słów i gestów.